Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου 2012

STOP the ACTA

(Δείτε στη συνέχεια το κείμενο της συνθήκης ACTA, στα Αγγλικά και πρόταση ψηφίσματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα Ελληνικά)




Από τη διαδικτυακή συνέντευξη που έδωσε ο Julian Assange στις 3 Δεκέμβρη 2010. 

ΕΡΩΤΗΣΗ:

abbeherrera
 
Ξεκινήσατε κάτι που κανένας δεν μπορεί να σταματήσει. Το Ξεκίνημα ενός Νέου Κόσμου. Να θυμάστε, η κοινότητα βρίσκεται από πίσω σας και σας στηρίζει (από τη Σλοβακία).
Έχετε διαρροές για την ACTA;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Julian Assange:

Julian Assange small
Ναι, έχουμε διαρροές σχετικές με την Anti-Counterfeiting Trade Agreement (Συμφωνία για την Καταπολέμηση της Παραποίησης), που δεν είναι παρά ένας δούρειος ίππος σχεδιασμένος από την αρχή για να ικανοποιήσει τους μεγάλους παίκτες των αμερικανικών βιομηχανιών πνευματικής ιδιοκτησίας και πατέντας. Για την ακρίβεια, το WikiLeaks ήταν που πρώτο τράβηξε την προσοχή του κόσμου στην ACTA - με μία διαρροή.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Julian Assange εδώ


Say NO to ACTA






ACTA: Ιδιωτική Ηλεκτρονική Επιτήρηση

To κείμενο της διεθνούς συνθήκης ACTA
 
Πηγή: LAW NET 
67858810-Σύμβαση-Πνευματικής-Ιδιοκτησίας-ACTA

Μπροστά στην ιδιωτικοποίηση της ηλεκτρονικής επιτήρησης: Η ACTA προ των πυλών

Του Μιχάλη Παναγιωτάκη

Στις 16 Δεκεμβρίου υιοθετήθηκε από το Συμβούλιο της Ε.Ε. εξουσιοδότηση για την υπογραφή της συμφωνίας ACTA, δημοσιευμένη στο τέλος ενός δελτίου τύπου, το οποίο αφορούσε θέματα αλιείας και γεωργίας... Η κίνηση αυτή φέρνει την συμφωνία αυτή ένα βήμα πριν από την έγκρισή της από τις χώρες μέλη της Ε.Ε. Μόνο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μπορεί τώρα να αποτρέψει την εφαρμογή της συμφωνίας αυτής. Το Ευρωκοινοβούλιο όμως πέρυσι είχε υπερψηφίσει δήλωση υποστήριξής της και δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι θα ορθώσει το ανάστημά του στα τεράστια συμφέροντα που την προωθούν.

Αλλά τι είναι η ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement - Εμπορική Συμφωνία Εναντίον της Πλαστογραφίας); Πρόκειται για μια πολυμερή συμφωνία που αφορά τις 27 χώρες της Ε.Ε. και 10 ακόμα κράτη (ΗΠΑ, Καναδά, Μεξικό, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη, Ελβετία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Μαρόκο, Ν. Κορέα), η οποία, ενώ υποτίθεται έχει στόχο την «πλαστογραφία» προϊόντων (εμπορικών, CD κ.λπ.), στην πραγματικότητα καλύπτει και δημιουργεί ένα ενιαίο πλαίσιο παγκόσμιας προστασίας και εφαρμογής για θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας -από τα μουσικά πνευματικά δικαιώματα μέχρι τα γενόσημα φάρμακα. Προσδιορίζει μάλιστα κοινούς κανόνες ποινικής τους αντιμετώπισης. Τα υπόλοιπα κράτη πλην της Ε.Ε. έχουν επικυρώσει ή έχουν δηλώσει ήδη την πρόθεσή τους να επικυρώσουν την εν λόγω συμφωνία.

Δεν πρόκειται ουσιαστικά για μια συνήθη εμπορική συμφωνία. Απλά η μορφή της διακρατικής συμφωνίας χρησιμοποιείται για την παράκαμψη των συζητήσεων και του δημοκρατικού διαλόγου επί του θέματος σε κάθε μία από τις εμπλεκόμενες χώρες. Οι μόνοι που έχουν πρόσβαση στους διαπραγματευτές και τη διαδικασία είναι οι εταιρικοί κάτοχοι πάσης φύσεως πνευματικών δικαιωμάτων. Είναι ένας τρόπος ακόμα να νομοθετούν οι ελίτ ερήμην των λαών και της κοινής γνώμης των χωρών τους, ένας τρόπος ακόμα να αναιρούνται στην πράξη οι δημοκρατικές διαδικασίες και η διαβούλευση. Στην τελική μορφή που θα έρθει προς ψήφιση, η μόνη επιλογή που θα δίνεται είναι είτε η ολική αποδοχή ή η συνολική απόρριψη των προβλέψεών της ACTA από τα επιμέρους κοινοβούλια.

Η διαδικασία της διαπραγμάτευσης της συμφωνίας είναι απόλυτα αδιαφανής: όχι μόνο δεν γνωρίζουμε ποιοι είναι οι διαπραγματευτές κάθε πλευράς και τι συζητούν, αλλά ακόμα και οι τοποθετήσεις επί της συμφωνίας παραμένουν αδημοσίευτες. Στις ΗΠΑ το αίτημα για δημοσίευση του κειμένου των συμφωνιών που συζητούνταν απορρίφθηκε και από την κυβέρνηση Μπους και από την κυβέρνηση Ομπάμα για «λόγους εθνικής ασφαλείας». Η νομική επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου έχει αρνηθεί να δώσει στη δημοσιότητα το πόρισμά της σχετικά με την ACTA ισχυριζόμενη πως κάτι τέτοιο «θα διατάρασσε σοβαρά τη σύνθετη διαδικασία επικύρωσης της συμφωνίας της ACTA και των σχέσεων της Ε.Ε. με τα υπόλοιπα συμβαλλόμενα μέλη, καθώς ίσως προκαταλάμβανε τις διαδικασίες επικύρωσης στις άλλες αυτές χώρες». Όχι μόνο δηλαδή η διαπραγμάτευση είναι μυστική, αλλά δεν θα πρέπει να ακουστεί και τίποτα το «δυσάρεστο» νομικά για τη συμφωνία αυτή, μην τυχόν και αποθαρρυνθεί κάποια χώρα από το να την προωθήσει...

Δεν είναι καν δυνατόν να μάθουμε ως πολίτες τις θέσεις που υποστήριξαν στις διαπραγματεύσεις οι εκπρόσωποι της Ε.Ε. ή κάθε άλλης χώρας. Ακούγεται πως οι Ευρωπαίοι διαπραγματευτές προώθησαν τις σκληρότερες προβλέψεις της συμφωνίας, π.χ. τις ποινικές κυρώσεις και για την υποβοήθηση ή την ενθάρρυνση για παραβίαση της πνευματικής ιδιοκτησίας...

Από διάφορες διαρρεύσασες πληροφορίες αυτό που έχουμε μάθει είναι ότι οι πιο ακραίες προβλέψεις της αρχικής διατύπωσης της ACTA έχουν αποσυρθεί, αλλά παραμένει ένας πυρήνας άρθρων που δημιουργεί προβλήματα λογοκρισίας, ελευθερίας πρόσβασης στο διαδίκτυο αλλά και κινδύνους ακόμα και για τη διακίνηση φθηνών γενόσημων φαρμάκων ή τον περιορισμό της χρήσης διαφόρων ειδών σπόρων για τη γεωργία...

Η ομάδα ψηφιακών δικαιωμάτων La Quadrature du Net αναλύοντας το κείμενο της τελικής συμφωνίας, αλλά και άλλες οργανώσεις που μάχονται εναντίον του περιορισμού των ψηφιακών δικαιωμάτων των πολιτών έχουν επισημάνει πολλά κρίσιμα ζητήματα που ανακύπτουν με τη συμφωνία. Μεταξύ αυτών:

1. Δημιουργία ενός ιδιωτικοποιημένου δικτύου λογοκρισίας: Οι πάροχοι διαδικτυακής πρόσβασης μετατρέπονται σε επιτηρητές των διαδικτυακών συμπεριφορών των χρηστών τους, καθώς γίνονται νομικά υπεύθυνοι γι' αυτές. Αυτό θα αναγκάσει τους παρόχους να παρακολουθούν μαζικά και γενικευμένα τις δραστηριότητες των χρηστών τους, βάζοντας όρια εκεί όπου οι ίδιοι, αυθαίρετα, εκτιμούν πως πρέπει. Οι πάροχοι αποκτούν λοιπόν αστυνομικό ρόλο σε συνεργασία με κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων (ΚΠΔ) και επιβάλλουν ποινές (αίρουν την πρόσβαση σε χρήστες ή κλείνουν την πρόσβαση σε «προβληματικούς» για τους ΚΠΔ ιστοχώρους). Καθώς οι πάροχοι θα είναι υπό την ισχυρή πίεση των ΚΠΔ (κυρίως της μουσικής και κινηματογραφικής βιομηχανίας) θα εξωθηθούν σε φιλτράρισμα του διαδικτύου, μπλοκάρισμα «υπόπτων» ιστοχώρων (ή και απλά δυσάρεστων για τους ΚΠΔ). Πέρα από τους παρόχους, ανάλογες συστάσεις και απαιτήσεις από τους ΚΠΔ μπορούν να μεταφερθούν σε μηχανές αναζήτησης, διαφημιστές αλλά και εταιρείες μικροπληρωμών (Pay Pal κ.λπ.).

2. Στοχοποίηση εναλλακτικών δικτύων: Οι αναφορές σε «μέσα ευρείας διανομής για σκοπούς καταπάτησης πνευματικών δικαιωμάτων» δημιουργούν εύλογες ανησυχίες πως κάθε πλατφόρμα όπου δυνητικά θα μπορούσαν να υπάρξουν «παραβιάσεις πνευματικών δικαιωμάτων» θα μπορεί να βρεθεί στο στόχαστρο των σχετικών νόμων. Από πλατφόρμες blogging, δίκτυα P2P μέχρι προγράμματα ελεύθερου λογισμικού...

3. Παράκαμψη ισχύοντος ποινικού δικαίου: Επιβάλλει ποινικές κυρώσεις που παρακάμπτουν τις νομοθετικές διαδικασίες και εγγυήσεις της Ε.Ε. και των κρατών - μελών τους, κάτι που καθίσταται ακόμα πιο επικίνδυνο λόγω της ασάφειας των διατυπώσεων που χρησιμοποιούνται.

4. Μόνιμη παράκαμψη της νομοθετικής διαδικασίας: Μια επιτροπή της ACTA θα μπορεί να μεταβάλλει τη συμφωνία και μετά την υιοθέτησή της, κάτι που ουσιαστικά την καθιστά μη εκλεγμένο νομοθέτη. Πρόκειται για παράδοση λευκής νομοθετικής επιταγής σε ένα αδιαφανές και ελεγχόμενο από ιδιωτικά συμφέροντα σώμα.

5. Οι τελωνειακές αρχές αποκτούν αποφασιστική δικαιοδοσία για θέματα πνευματικών δικαιωμάτων των φορτίων που μεταφέρονται μέσα στην Ε.Ε. ή διά μέσου αυτής. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα π.χ. να μπορούν οι αρχές να κρατούν ή να κατάσχουν εμπορεύματα γενόσημων φαρμάκων, αλλά και σπόρων, απλά και μόνο με την καταγγελία, με κρισιμότατες συνέπειες για χώρες του Τρίτου Κόσμου και όχι μόνο...

Αυτό δεν είναι παρά ένα τμήμα των τεράστιων προβλημάτων που θα προκύψουν από την έγκριση της συμφωνίας ACTA. Η τελευταία δημοκρατική καταφυγή είναι πλέον το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο έχει τη δυνατότητα να απορρίψει τελεσίδικα τη συμφωνία αυτή. Είναι κρίσιμο λοιπόν και στην Ελλάδα, όπως και σε όλη την Ευρώπη, να τοποθετηθούν τα κόμματα και οι ευρωβουλευτές σχετικά με το θέμα αυτό. Ήδη βρισκόμαστε σε μια κρίση δημοκρατικής νομιμοποίησης στην Ε.Ε. Θα την ενισχύσουν περαιτέρω; Η ιστορία των ψηφοφοριών στο θέμα δείχνει πως οι ευρωβουλευτές της Ν.Δ. και του ΛΑΟΣ συστηματικά υπερψήφιζαν σχεδόν κάθε πρόταση υπέρ της ACTA που ετίθετο σε ψηφοφορία. Θα πρέπει να εξηγήσουν και να αιτιολογήσουν τη στάση τους και αν θα επιμείνουν σε αυτή...

Πρόσφατα άτομα και οργανισμοί που έχουν βραβευθεί τα προηγούμενα χρόνια με το Βραβείο Ζαχάροφ του Ευρωκοινοβουλίου για την Ελευθερία της Σκέψης έστειλαν επιστολή σχετικά με την ACTA στο σώμα. Η επιστολή αυτή καταλήγει:

«Ο εξαναγκασμός εταιρειών σε ιδιωτική λογοκρισία του Διαδικτύου χωρίς καμία δικαστική εποπτεία, προκειμένου να προστατευθούν παρωχημένα ως επί το πλείστον οικονομικά μοντέλα, θα αποτελούσε δυσανάλογη παραβίαση της ελευθερίας της έκφρασης, της πληροφόρησης και της επικοινωνίας. Η οδός αυτή πηγαίνει ενάντια στις ίδιες τις αρχές πάνω στις οποίες θεμελιώθηκε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Καθώς η Ευρώπη παλεύει με μια μείζονα κρίση ταυτότητας και αξιών, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ιστορική ευθύνη. Απορρίπτοντας την ACTA οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι της E.E. θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη διατήρηση της υποδομής που είναι απαραίτητη για το μέλλον των κοινωνιών μας και της δημοκρατίας μας...».

Πηγές  avgi.gr
            Pirate Party-gr
            athens.indymedia.org
            enosy.blogspot.com


Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά διαφάνεια διαπραγματεύσεων για την ACTA 

Πηγή: E-Lawyer

Πέμπτη, Σεπτέμβριος 09, 2010 

Tο πέπλο αδιαφάνειας που καλύπτει εδώ και χρόνια τις διεθνείς διαπραγματεύσεις για την θέσπιση μιας Συμφωνίας για την καταπολέμηση της πειρατείας και της παραποίησης προϊόντων επιδιώκει να διατρήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το μόνο θεσμικό όργανο της ΕΕ που διαθέτει άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση υιοθέτησε Γραπτή Δήλωση, για την δημοσιοποίηση όλων των εγγράφων και την διαφάνεια των διαπραγματεύσεων [Δελτίο Τύπου: Υπέρ της πλήρους διαφάνειας στις διαπραγματεύσεις για την ACTA το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, υιοθετώντας τη γραπτή δήλωση του Σταύρου Λαμπρινίδη κι άλλων τριών ευρωβουλευτών.]

Η σχετική ανακοίνωση συνοδεύεται ωστόσο κι από ένα αισιόδοξο μήνυμα ως προς το περιεχόμενο της υπό διαμόρφωσης Διεθνούς Συμφωνίας: σύμφωνα με τελευταίες διαρροές, οι ύποπτες διατάξεις που θα νομιμοποιούσαν την παρακολούθηση των χρηστών ως υποχρέωση των παρόχων διαδικτύου, φαίνεται ότι έχουν απαλειφθεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει τίποτα, διότι οι διαρροές δεν δεσμεύουν κανέναν και γι' αυτό η μόνη λύση είναι η πλήρης διαφάνεια των διαπραγματεύσεων. Η θεσμική διαφάνεια είναι μια προϋπόθεση δημοκρατικότητας που δεν μπορεί να υποκατασταθεί από την ύπαρξη διαρροών [πιο αναλυτικά επ' αυτού: E-Lawyer: οι ακτιβιστές της διαφάνειας].

Το oυσιώδες θα ήταν όμως αυτές οι ενέργειες να αποκτήσουν κι έναν δεσμευτικό χαρακτήρα. Η θέση του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου αποτελεί μια πολιτική άποψη, με ιδιαίτερη βαρύτητα, αλλά με χαλαρή δεσμευτικότητα: δεν μπορεί κανείς να ζητήσει από ένα Δικαστήριο να ακυρώσει την ACTA λόγω αδιαφανών διαπραγματεύσεων. Θα μπορούσε να ζητήσει την ακύρωση εφόσον ο όρος της διαφάνειας είχε περιληφθεί σε κάποιον νομικό κανόνα. Εάν δηλαδή το ευρωπαϊκό δίκαιο για την κύρωση των διεθνών συμφωνιών επέβαλε ένα βαθμό διαφάνειας στο προσυμβατικό στάδιο ως όρο του ενεργού της σύμβασης, τότε η μη τήρηση αυτού του κανόνα θα επέτρεπε στο Κοινοβούλιο να προσβάλλει την κυρωτική πράξη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (όπως είχε κάνει το 2004, βλ. Ε-Lawyer: Άκυρη η συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ για τη διαβίβαση των προσωπικών δεδομένων επιβατών πτήσεων).

Κανονικά μια τέτοια διάταξη θα έπρεπε να περιληφθεί στην Σύμβαση της Βιέννης για το δίκαιο των συνθηκών.


Οκτώ κράτη υπέγραψαν τη διεθνή σύμβαση Πνευματικής Ιδιοκτησίας ACTA

Πηγή: LAW NET

  07/10/2011            
Οχτώ κράτη, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Ιαπωνία, υπέγραψαν προχθές το τελικό κείμενο της διεθνούς συνθήκης για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας από κλοπή και παράνομη εκμετάλλευση.

Τα κράτη αναμένουν πλέον και την επικύρωση της συνθήκης ACTA από τους υπόλοιπους τρεις παράγοντες των διαπραγματεύσεων, δηλαδή την ΕΕ, την Ελβετία και το Μεξικό.

H ιδέα εκπόνησης ενός διεθνώς δεσμευτικού κειμένου που θα ρυθμίζει με ενιαίο τρόπο την προστασία προϊόντων πνευματικής ιδιοκτησίας από τον κίνδυνο αντιγραφής και παράνομης κερδοσκοπίας προέκυψε στη Σύνοδο Κορυφής G8 το 2005, όταν η Ιαπωνία πρότεινε την δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου για την καταπολέμηση των πειρατικών προϊόντων και απομιμήσεων. Η επίσημη έναρξη υλοποίησης της ιδέας ανακοινώθηκε δύο χρόνια μετά, τον Οκτώβρη του 2007.
Από τότε έως σήμερα οι διαπραγματεύσεις είχαν κρατηθεί σε μεγάλο βαθμό μυστικές, ενώ το περιεχόμενο του κειμένου δεν δινόταν στη δημοσιότητα, ακόμη και αφού μεγάλο μέρος του είχε ολοκληρωθεί. Σκοπός και γενεσιουργός αιτία της διεθνούς σύμβασης ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) υπήρξε η βούληση των μερών να διασφαλίσουν ενιαίο ρυθμιστικό καθεστώς για τον χειρισμό των προϊόντων-απομιμήσεων υπό την επίβλεψη νεοπαγούς διεθνούς οργανισμού, πέρα από τον ΠΟΕ. Το περιεχόμενο της τελικής συμφωνίας αυστηροποιεί ουσιαστικά και προσθέτει στα ελάχιστα standards που έθεταν προηγουμένως η συνθήκη TRIPS και η συμφωνία του ΠΟΕ για τα πνευματικά δικαιώματα. Αναφορικά με την καταπολέμηση των απομιμήσεων, το κείμενο ορίζει αυστηρότερες κυρώσεις κατά των διανομέων κλεμμένων έργων και εξονυχιστικότερους τεχνικούς ελέγχους –από τις συνεργαζόμενες εθνικές αρχές των μερών- για τον εντοπισμό και την παρακώλυση πώλησης απομιμήσεων.
Προβλέπονται συντονισμένοι συνοριακοί έλεγχοι, για να εμποδιστούν παράνομες εισαγωγές από τη μία χώρα στην άλλη, και διεθνές μέτωπο συνεργασίας ως προς την ποινική δίωξη των υπεύθυνων πλαστογράφησης προϊόντων. Σε δύο σχέδια της τελικής σύμβασης που είχε προδημοσιεύσει το 2010 η Ευρωπαϊκή Ένωση περιλαμβάνονταν και ρυθμίσεις παρακολούθησης της διακίνησης δεδομένων μέσω Διαδικτύου από τους παρόχους, οι οποίες, όμως, εν τέλει απαλείφθηκαν, καθότι προτιμήθηκε ο προσανατολισμός σε συγκεκριμένες μορφές παραβιάσεων.

Αναλυτικά τα κράτη που έχουν μέχρι στιγμής υπογράψει είναι: ΗΠΑ, Ιαπωνία, Καναδάς, Σιγκαπούρη, Νότιος Κορέα, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία και Μαρόκο. Για την έναρξη ισχύος της σύμβασης απαιτείται προηγούμενη ενσωμάτωση στην εσωτερική έννομη τάξη τουλάχιστον έξι κρατών με τον τρόπο που προβλέπει η εκάστοτε εθνική νομοθεσία, δηλαδή είτε με προεδρική κύρωση, είτε με έγκριση από τη Βουλή και σχετική δημοσίευση.

Δείτε επίσης:


ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ
PDF 216kDOC 149k
23.11.2010

σύμφωνα με το άρθρο 110, παράγραφος 4, του Κανονισμού
που αντικαθιστά τις προτάσεις ψηφίσματος των ομάδων:
Verts/ALE (B7‑0617/2010)
GUE/NGL (B7‑0621/2010)

σχετικά με την ACTA

Kader Arif, Véronique De Keyser εξ ονόματος της Ομάδας S&D
Niccolò Rinaldi, Marietje Schaake, Alexander Alvaro, Marielle De Sarnez, Renate Weber, Metin Kazak εξ ονόματος της Ομάδας ALDE
Carl Schlyter, Eva Lichtenberger, Sandrine Bélier εξ ονόματος της Ομάδας Verts/ALE
Helmut Scholz, Rui Tavares, Miloslav Ransdorf, Marisa Matias εξ ονόματος Ομάδας GUE/NGL
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+MOTION+P7-RC-2010-0617+0+DOC+XML+V0//EL

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου