Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου 2012

Ελεύθερες Ζώνες Ραδιοφάσματος για Κοινωνική Χρήση, διεκδικούν η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας και το Δίκτυο για την Ψηφιακή Απελευθέρωση




Απόδοση 2 Χ 5 MHz για ελεύθερη κοινωνική χρήση

Το έγγραφο σε μορφή pdf
Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας
Δίκτυο για την Ψηφιακή Απελευθέρωση

Προς:

α) Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
β) Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
γ) Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
δ) Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ)

Κοινοποίηση: 

α) Βουλευτές Ελληνικού Κοινοβουλίου
β) Μέσα ενημέρωσης

Θέμα: Δημοπράτηση Ραδιοφάσματος
Αθήνα, 13-01-2012
Αξιότιμες Κυρίες / Αξιότιμοι Κύριοι,

Μέσα στον Νοέμβριο το Ελληνικό κράτος δημοπράτησε ένα σημαντικό μέρος του εγχώριου ραδιοφάσματος. Συγκεκριμένα, 2 Χ 35 MHz στις φασματικές ζώνες των 800 – 900 MHz και 2 Χ 40 MHz στις φασματικές ζώνες των 1.700 – 1.800 MHz. Με τη δημοπράτηση αυτή εκχωρήθηκαν στις εγχώριες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που πλειοδότησαν, αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων το συνολικό ποσό, που συγκεντρώθηκε από την δημοπρασία, ανέρχεται περίπου στα 380 εκατομμύρια Ευρώ, τα οποία, θα δοθούν κυρίως για την αποπληρωμή του υπέρογκου εξωτερικού χρέους της χώρας. Στα τέλη του 2012 ήδη σχεδιάζεται η περαιτέρω δημοπράτηση ραδιοφάσματος στις φασματικές ζώνες των 800 – 900 MHz, το οποίο θα απελευθερωθεί λόγω της πλήρους ψηφιοποίησης του σήματος των τηλεοπτικών σταθμών (ψηφιακό μέρισμα - digital dividend).

 

Η Πρότασή μας


Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος (ΕΠΕ) και το Δίκτυο για την Ψηφιακή Απελευθέρωση (DLN) διεκδικούν την απόδοση 2 Χ 5 MHz σε συνεχόμενα τμήματα των 2 Χ 2,5 MHz σε οποιαδήποτε από τις ανωτέρω φασματικές ζώνες για ελεύθερη κοινωνική χρήση, δηλαδή δίχως την ανάγκη εκχώρησης ιδιωτικών δικαιωμάτων και εκτός των διαδικασιών της δημοπρασίας.
Με απλά λόγια, προτείνουμε, μέρος του φάσματος να μην δημοπρατηθεί αλλά να αποδοθεί με την μορφή "κοινόχρηστου αγαθού" στους πολίτες της χώρας. Έτσι, μεμονωμένοι πολίτες, ενώσεις και σωματεία, ιδιωτικές εταιρείες, φορείς του δημοσίου και Πανεπιστήμια θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις συχνότητες αυτές για την ανάπτυξη τεχνολογιών και εφαρμογών καθώς και για την παροχή υπηρεσιών ασύρματης επικοινωνίας χωρίς την προηγούμενη λήψη άδειας από κάποια εντεταλμένη αρχή, υπό την προϋπόθεση ότι ο τερματικός τους εξοπλισμός θα πληρεί ορισθείσες τεχνολογικά ουδέτερες προδιαγραφές, που θα προστατεύουν την υγεία των πολιτών και θα εγγυώνται την αποφυγή παρεμβολών.

 

Τα Κοινωνικά Οφέλη


Με την παραπάνω πρόταση η διαχείριση ενός κοινόχρηστου πόρου, όπως είναι το ραδιόφασμα, θα αποδοθεί απευθείας στην κοινωνία με τη βοήθεια των δυνατοτήτων που δίνουν οι σύγχρονες τεχνολογίες ασύρματης επικοινωνίας. Με αυτό τον τρόπο θα αποφευχθούν οι σημερινές αρνητικές επιπτώσεις της κρατικής διαχείρισης του ραδιοφάσματος, οι οποίες οδηγούν ουσιαστικά στο χωρισμό του σε φασματικές ζώνες και στην μεταβίβαση αυτών σε ισχυρά ιδιωτικά συμφέροντα, με τελικό αποτέλεσμα την υποβέλτιστη αξιοποίηση του φυσικού πόρου ή σε πολλές περιπτώσεις τη μη χρήση.
Επιπλέον, η απελευθέρωση των φασματικών ζωνών και ο περιορισμός της κρατικής ρύθμισης στις προδιαγραφές του τερματικού εξοπλισμού των τελικών χρηστών του ελεύθερου ραδιοφάσματος, θα δημιουργήσει τους όρους για μία άνευ προηγουμένου έκρηξη της εγχώριας επιστημονικής έρευνας στις ασύρματες επικοινωνίες και θα δημιουργήσει έναν δυναμικό κλάδο παρόχων προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας, εγχώριας προστιθέμενης αξίας και χαμηλού κόστους προς όφελος των χρηστών. Θα επιτρέψει την ταχύτατη ανάπτυξη ευρυζωνικών υπηρεσιών με κατανομή του κόστους επένδυσης του αρχικού κεφαλαίου στους τελικούς χρήστες. Το μοντέλο αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μοντέλα χρηματοδότησης που μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά σε περιόδους βαθύτατης οικονομικής κρίσης.
Χαρακτηριστικό ιστορικό παράδειγμα των ευεργετικών οικονομικών συνεπειών της απελευθέρωσης του ραδιοφάσματος, είναι η ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου των ηλεκτρονικών κατασκευών μετά την απελευθέρωση των ραδιοφωνικών συχνοτήτων των fm. Οι Ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, δεν κάλυψαν μόνο σημαντικό μέρος της εγχώριας αγοράς, αλλά σημείωσαν εξαγωγική εξωστρέφεια στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και ανταγωνίστηκαν επάξια μεγάλες και καταξιωμένες Ευρωπαϊκές και Αμερικανικές εταιρείες. Επιπλέον οι ραδιοερασιτέχνες των fm και των μεσαίων που εξελίχθηκαν σε επαγγελματίες του χώρου των επικοινωνιών, αποτέλεσαν τον κορμό του παραγωγικού δυναμικού που επάνδρωσε την εκρηκτική ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών μετά την δεκαετία του '90 μεταφέροντας εκεί πολύτιμη τεχνογνωσία.
Η πρότασή μας δεν κομίζει "γλαύκας εν Αθήναις". Ήδη οι τεχνολογίες wifi, που χρησιμοποιούμε καθημερινά και εκτεταμένα στα ασύρματα δίκτυα των υπολογιστών μας, σε κινητά τηλέφωνα και tablets, αποτελούν παραδείγματα τέτοιων "έξυπνων" τεχνολογιών, οι οποίες αναπτύχθηκαν για χρήση σε ελεύθερα διαθέσιμες φασματικές ζώνες (στην Ελλάδα στα 2.4 Ghz). Σχεδιάστηκαν με τρόπο ώστε να αποτρέπουν την φασματική ρύπανση και προκάλεσαν μία επανάσταση στη ραδιοεπικοινωνία. Βασισμένο ακριβώς στις εγχώριες ελεύθερες φασματικές ζώνες και σε τέτοιες "έξυπνες" τεχνολογίες, το Ασύρματο Μητροπολιτικό Δίκτυο Αθηνών (AWMN), ένα δίκτυο φτιαγμένο από τους χρήστες για τους χρήστες, αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα ασύρματα κοινοτικά δίκτυα του κόσμου με 1129 κεντρικούς κόμβους και περισσότερους από 10.735 τελικούς χρήστες και με εύρος ακόμη και εκτός της πόλης των Αθηνών, δηλαδή με το νοτιότερο σημείο του στην Επίδαυρο και το βορειότερο στη Νέα Αρτάκη.

 

Η Διεθνής Εμπειρία


Τα προφανή οφέλη από την απόδοση φασματικών ζωνών στην ελεύθερη κοινωνική χρήση έχουν ωθήσει ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο να επανεξετάσουν τη στάση τους αναφορικά με την άκρατη δημοπράτηση και ιδιωτικοποίηση ραδιοφάσματος ως την πλέον ενδεδειγμένη πρακτική κρατικής διαχείρισης. Σε αυτό το μήκος κύματος η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ (FCC) υιοθέτησε προσφάτως κανόνες για την χρήση ανεκμετάλλευτων φασματικών ζωνών χωρίς αδειοδότηση μέσω της χρήσης συσκευών ασύρματης ευρυζωνικότητας (βλ. [1]). Ακολούθως, στις 15 Απριλίου 2011 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της εισαγωγής σε Κοινοτική Απόφαση διατάξεων, που θα επιτρέπουν την ελεύθερη κοινωνική χρήση φασματικών ζωνών στα κράτη – μέλη της ΕΕ (βλ. [2]).
Περαιτέρω, την 1η Σεπτέμβρη 2011 η Βρετανική OFCOM εξέδωσε επίσημο έγγραφο, σύμφωνα με το οποίο θα προβεί στο εγγύς μέλλον στην απελευθέρωση της χρήσης ανεκμετάλλευτων φασματικών ζωνών για ορισμένες κατηγορίες "έξυπνων" ασύρματων συσκευών (βλ. [3])

 

Η Κοινωνική Συγκυρία και η Ανάγκη Απελευθέρωσης του Ραδιοφάσματος


Με την δημοπράτηση ενός σημαντικού μέρους του εγχώριου ραδιοφάσματος η ΕΕΤΤ και το ΥΜΕΤ πέτυχαν τη συγκέντρωση μεγάλων ποσών για την κάλυψη του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού και την εξυπηρέτηση των δανειστών της χώρας. Όλα όμως δείχνουν ότι τα ποσά, που συγκεντρώθηκαν και θα δοθούν κυρίως στους εξωτερικούς δανειστές αντί για τις κοινωνικές ανάγκες, είχαν ως αποτέλεσμα το ότι ένας πολύτιμος φυσικός πόρος, όπως είναι το ραδιόφασμα, πέρασε σε χέρια ιδιωτών για μακρό χρονικό διάστημα. Επιπρόσθετα, υποτίθεται ότι η μεταβίβαση του φάσματος σε ιδιώτες, εν προκειμένω στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας της χώρας, οδηγεί στη βέλτιστη κοινωνική του χρήση. Εντούτοις, η εξαθλίωση της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας από τις κρατικές πολιτικές ήδη οδηγεί σε ραγδαία μείωση της κατανάλωσης υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Είναι σίγουρο ότι τα επόμενα χρόνια το ιδιωτικοποιημένο ραδιόφασμα θα χρησιμοποιείται όλο και λιγότερο από την κοινωνία λόγω εκτεταμένης ένδειας.
Η σημερινή συγκυρία επιβάλλει την απελευθέρωση φασματικών ζωνών και την απόδοσή τους σε ελεύθερη κοινωνική χρήση. Μία τέτοια αλλαγή πολιτικής θα οδηγήσει σε έκρηξη της εγχώριας επιστημονικής έρευνας, σε ανάπτυξη και παροχή καινοτόμων τεχνολογικών υπηρεσιών, σε νέα συνεργατικά μοντέλα ηλεκτρονικής επικοινωνίας και σε βελτιστοποιημένη χρήση και διαχείριση των ελεύθερων φασματικών ζωνών από το κοινωνικό σύνολο. Πιστεύουμε ότι στις παρούσες κοινωνικές συνθήκες, η πρότασή μας δεν αποτελεί απλώς την τεχνοκρατικά ενδεδειγμένη λύση αλλά και μια πολιτική απόφαση σύμμετρη με την κοινωνική απαίτηση για περισσότερη δημοκρατία, ίσες ευκαιρίες αλλά και τις αναπτυξιακές προοπτικές της πατρίδας μας Αντί της άκρατης ιδιωτικοποίησης και μονοπώλησης του ραδιοφάσματος από ισχυρά συμφέροντα, που θα οδηγήσει προδιαγεγραμμένα σε αχρησία, διεκδικούμε και θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την απόδοση συγκεκριμένων φασματικών ζωνών ελευθέρως στην κοινωνία.


Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας
Για το Δίκτυο για την Ψηφιακή Απελευθέρωση

Παραπομπές

[1] FCC (November 4th, 2008, Second Report and Order and Memorandum Opinion and Order, ET Docket Nos. 02-380 and 04-186, 23 FCC Rcd 16807, και FCC, September 23th, 2010, Second Memorandum Opinion and Order, ET Docket Nos. 04-186 and No. 02-380, FCC 10 – 174, προσβάσιμο: http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/FCC-10-174A1.pdf)
[2] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2011-0151&language=EN&mode=XML
[3] OFCOM Statement (September 1st, 2011), Implementing Geolocation, Summary of Consultation Responses and Self – Tests, προσβάσιμο : http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/geolocation/statement/statement.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου